dinsdag 19 augustus 2014

RECEPT: Bounty-brioche taart

Op een dag wou ik bakken en had ik gigantische goesting in brioche-taart. Maar zoals jullie wel weten, bak ik niet graag 2 keer hetzelfde en aangezien ik hier al een recept voor heb, besloot ik er een variant op te maken.
Chocolade en kokos zorgen steevast voor een smaakbom, dus ik ging me te buiten.
Met een ontzettend zware en zondige taart tot gevolg, "ma lekker dat da was!" :-)

INGREDIËNTEN:

2x gistdeeg taartbodem (klik hier voor het recept)
1 pakje puddingpoeder
500ml sojamelk
70g fijne suiker
200g zwarte chocolade (de helft in stukjes gesneden)
50g geraspte kokos

Bereid het gistdeeg zoals hier beschreven staat.
Tijdens de eerste rijs bereid je een stevige pudding volgens de instructies op het pakje. Meng er aan het einde de helft van de chocolade door. Laat afkoelen in de pan, maar dek af met een deksel zodat er geen dik vel gevormd wordt.

Bekleed een taartvorm met bakpapier en plaats even aan de kant.

Na de eerste rijs verdeel je het deeg in 2 ongelijke delen.
Het kleinere deel rol je uit ter grootte van je bakvorm. Leg deze lap deeg in de taartvorm, prik de bodem in met een vork en laat even staan.
Het grotere deel van het deeg rol je uit tot een rechthoek van zo'n 3-4mm dik.

Smeer 1/3 van de pudding op de taartbodem, de rest smeer je op de rechthoekige lap deeg.
Doe hetzelfde met de chocoladestukjes en de geraspte kokos.
Rol de rechthoek strak op over de lange zijde en snij er rolletjes van met een dikte van zo'n 2-3cm.
Leg de rolletjes in de taartbodem en geef ze hierbij nog wat ruimte om te rijzen.
Eventuele extra rolletjes kan je op een bakplaat bekleed met bakpapier leggen, dan heb je nog wat extra koffiekoeken :-)

Laat de taart en de koeken nog een half uurtje rijzen, onder plastic folie in plaats van een handdoek.
Met de pudding is het nogal plakkerig, dus dan zou je een hele vieze handdoek over houden.. :)

Verwarm de oven voor op 220°C, even voordat de 2e rijsperiode afloopt.
Bestrijk de taart en de koeken met een geklutst ei en bak ze goudbruin in 30 minuten in de voorverwarmde oven.
Laat op een roostertje volledig afkoelen.
Dien op met een 'goei jat kaffie' en smikkelen maar! ;-)



Lots of smikkel-love,

Djoelie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>