maandag 29 juli 2013

RECEPT: Chocolade-amandel cake met kardemom

Al lange tijd hadden we kardemompeulen in de kruidenkast liggen, maar ik wist nooit goed wat ermee te doen.
En als ik me verveel, blader ik graag door kookboeken of schuim ik foodblogs op naar inspiratie.
Zo ontdekte ik verschillende recepten met chocolade en kardemom, dus dat moest wel een gouden combinatie zijn :)
Uiteindelijk ging ik voor een receptje uit 1 van mijn vele chocolade-kookboeken en paste het een klein beetje aan.
Zo moesten er bijvoorbeeld maar 4 peulen in, maar heb ik dat al wat vermeerder en uiteindelijk mocht er naar mijn smaak zelfs nog meer kardemom bij. Dus dat zal voor een volgende keer zijn! :-)


INGREDIËNTEN:


200g zwarte chocolade
4 eieren, gescheiden
200g fijne suiker
100g sojaboter
100g gemalen amandelen
De zaadjes van 8 kardemompeulen, fijngemalen in een vijzel
70g zelfrijzende bloem
1 pakje vanillesuiker
Een handjevol geschaafde amandelen, ter decoratie

Verwarm de oven voor op 180°C.

Vet een springvorm van 24cm diameter in met wat sojaboter en bedek de bodem met bakpapier.

Smelt de chocolade au bain-marie en roer af en toe om, laat dan even afkoelen zodat het ei niet stolt.
Roer de eidooiers erdoor en klop er vervolgens de suikers bij.
Meng de sojaboter erdoor en tot slot klop je er de amandelen, kardemom en bloem bij.
In een aparte, schone kom klop je de eiwitten stijf tot pieken.
Spatel dit, in 3 keer, voorzichtig onder het chocolademengsel.

Stort het beslag in de ingevette bakvorm, strooi er wat geschaafde amandelen over en plaats op een rooster iets onder het midden van de oven.
Volgens het recept moest de cake een uur in de oven, maar bij mij begon hij na een dik half uur al wat donker te worden.
Dus controleer na een half uur eens met een breinaald en pas je baktijd daaraan aan, uiteindelijk mag er gewoon geen beslag meer blijven kleven en dat hangt nogal eens af van oven tot oven :)

Laat volledig afkoelen op een rooster, snijd in stukken, bestrooi eventueel met wat bloemsuiker en smikkelen maar!



Lots of smikkel-love,

Djoelie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>