maandag 1 juli 2013

RECEPT: Bananenbrownies

5 jaar geleden begon ik aan mijn opleiding Bio-Ingenieurswetenschappen aan de KULeuven.
5 jaar zwoegen en zweten op dikke cursussen, lange labodagen en moeilijke examens, met een zwaar (maar leuk!) thesis-jaar als kers op de taart.
De thesis werd ingeleverd, de laatste blok begon, nog mijn thesis presenteren voor een jury, de laatste examens (zoiets met laatste, loodjes en zwaar!) en deze week was het eindelijk zover: mijn allerlaatste examen als studente Bio-Ingenieur! :-D

Nu dat allemaal achter de rug is, kan ik eindelijk beginnen aan een zwaarverdiende vakantie!
En hoe kan ik mijn vakantie nu beter inzetten dan met een lekker baksel?! :)

In de fruitmand lagen verschillende bananen te verpieteren, dus ging ik op zoek naar een recept waarvoor rijpe bananen nodig zijn. Omdat ze al zo zwart als chocolade zagen, kon dat er natuurlijk niet aan ontbreken!
En vermits er nog geen recept voor brownies op mijn blogje staan, werden het dus deze bananenbrownies.
Bijkomend voordeel voor de geïnteresseerden: ze zijn veganistisch! :-)


INGREDIËNTEN:


100g zwarte chocolade
2 rijpe bananen
40g kokosolie
100g fijne suiker
1 pakje vanillesuiker
100g bloem
40g cacaopoeder
1,4tl bicarbonaat

Verwarm de oven voor op 200°C. En zet een vierkante of rechthoekige bakvorm klaar met bakpapier.

Smelt de chocolade en de kokosolie in de microgolf in 1,5 minuut. Meng om de 30 seconden eens door, zodat de chocolade niet verbrandt.
In een aparte kom prak je de bananen plat met een vork, meng er de fijne en vanillesuiker door.
Voeg de gesmolten chocolade toe.
Voeg tenslotte de gezeefde bloem, cacao en bicarbonaat beetje bij beetje toe en roer steeds goed door.
Giet het beslag in de bakvorm, snij het overtollige bakpapier af en plaats in het midden van de voorverwarmde oven.
Bak gedurende 20 minuten.

Laat 10 minuten afkoelen in de bakvorm alvorens de brownie uit te halen en hem op een rooster volledig te laten afkoelen.

Snij in vierkantjes en smullen maar! :-)

Mama vindt de smaak van overrijpe banaan wat overheersend, maar ik vind ze zelf wel heel lekker.  Brownies zoals ze horen te zijn, niet al te zwaar en ze smelten lekker weg op je tong :)

Lots of smikkel-love,

Djoelie




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>