zondag 10 maart 2013

RECEPT: Kruidige pompoen donuts

Dit receptje staat al lang op mijn 'to do' lijstje.
Met de pompoen en de kruiden zijn de donuts vrij winters, dus lijkt het mij nu hét moment om ze eindelijk eens te maken. Want ik hoop dat de lente van de voorbije week een voorsmaakje is voor wat ons te wachten staat en dat de winter stilaan op zijn einde loopt. Zodat we die warme winterkleren en -schoenen eindelijk aan de kant kunnen schuiven :)

Ik ben verschillende kookwinkels afgelopen en nergens verkopen ze een donut-bakblik.
Dat is blijkbaar iets heel Amerikaans...
Vermits de verzendkosten vanuit Amerika me iets te duur zijn en ik spontaan begin te kwijlen bij het lezen van dit recept (en ik heb het heel vaak gelezen), bak ik de donuts maar in een muffin-bakblik. Ik kan echt niet meer wachten! :-)

Nog iets anders typisch Amerikaans: 'canned pumpkin'.
Ik wou er niet naar beginnen zoeken in onze winkels, dus kocht ik maar een verse pompoen.
Sneed hem in stukken, kookte hem gaar in zo'n 15 minuten, pureerde hem en liet hem nog wat verder uitkoken.
Want vers en zonder conserveermiddelen is natuurlijk altijd beter! :)


INGREDIËNTEN:


220 g bloem
1 1/2 tl bakpoeder
1/2 tl zout
1 tl kaneelpoeder
1/2 tl nootmuskaat
1 tl speculaaskruiden
1/3 cup (of 78 ml) plantaardige olie (bvb maïsolie)
1 pakje vanillesuiker
250 g van de gepureerde, uitgekookte pompoen
1/2 cup (of  118 ml) soja-melk
1 ei

Voor de topping:
2 el soja-boter, gesmolten
4 el fijne suiker
1 el speculaaskruiden

Verwarm de oven voor op 180°C. En zet een muffin-/donut-bakblik klaar, bedekt met papiertjes (Ik gebruikte silicone-vormen, dus was dit niet nodig).
In een kom meng je alle droge ingrediënten (bloem, bakpoeder, zout en kruiden).
In een aparte kom klop je de overige ingrediënten samen tot ze goed gemengd zijn.
Voeg de droge ingrediënten beetje bij beetje toe en roer door.
Let hierbij op dat je niet teveel roert, de ingrediënten moeten maar net gemengd zijn!
Met een ijsschep vul je het bakblik. Plaats in het midden van de oven en bak gaar in een 20-tal minuten.
Deze baktijd is aanzienlijk langer dan het recept voorstelde, dus prik na 15 minuten al eens met een breinaald in je donuts. Want iedere oven is natuurlijk verschillend!

Terwijl de donuts bakken, smelt je de soja-boter in een kommetje.
In een ander kommetje roer je de fijne suiker en de speculaas kruiden ondereen.

Haal de donuts uit de oven en laat ze even afkoelen.
Wanneer ze een beetje afgekoeld zijn, dompel je ze kort in de boter en doop je ze in het suikermengsel.
Laat verder afkoelen op een roostertje.
De 'donuts' zijn het lekkerst wanneer ze nog een beetje lauw zijn, met een lekkere tas koffie erbij.
Smakelijk!



Lots of smikkel-love,

Djoelie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>