zondag 16 december 2012

RECEPT: Frangipannetaart


Deze donderdag hebben we een kerstfeestje met ons labo.
Vorig jaar waren er nogal wat 'klachten' dat er te weinig dessert voorzien was.
Dus kregen wij het idee om zelf een dessertenbuffet ineen te boksen :-)
Na wat overleggen hebben we besloten welke receptjes en hoeveel van elk we gaan klaarmaken.
Dus komende woensdag = grote bakdag!
Van het resultaat en de receptjes hou ik jullie achteraf zeker op de hoogte.
Maar met 1 receptje kon ik niet meer wachten.
Het is een van mijn favoriete taarten, dus moest ik dat dit weekend toch eerst nog eens uittesten ;-)
Frangipanne-taart!
Het kwijl loopt me al in de mond als ik er nog maar aan denk of als ik zo'n taart/koekjes zie passeren.. Yummie in my tummy! :-)

Voor taarten kan je altijd kant-en-klare bodems vinden in de koeling van de supermarkt.
Maar je kan ook zelf een taartbodem maken met een recept voor zanddeeg of taartdeeg. Zo'n receptje zal ik binnenkort posten, want dat is natuurlijk altijd vele malen beter dan die uit een pakje he :-)
Het duurt alleen langer en is ook niet al te gemakkelijk met soja-boter. Die wordt namelijk niet volledig hard wanneer je hem koelt, het is dan ook een echt 'gesmodder' om je taartvorm ermee te bekleden.
Maar die kant-en-klare taartbodems bevatten altijd citroensap, dus zijn ze een 'no go' voor mij...
Ik heb dit weekend wel ontdekt dat ze bij de Aveve, grote en kleine ronde en vierkante taartbodems in bladerdeeg verkopen die wel Djoelie-approved zijn.
Dé ontdekking voor wanneer ik in de toekomst nog eens snel-snel iets wil/moet bakken! :-)

INGREDIËNTEN:



 150g boter
2 eieren
225g kristalsuiker
120g gemalen amandelen
6 eetlepels melk
140g zelfrijzende bloem
Abrikozen confituur, naar smaak
Taartbodem (blader- of kruimeldeeg)
Bloemsuiker
Beetje water

Oven voorverwarmen op 175°C.
Boter smelten.
Eierdooiers en suiker samen opkloppen, gesmolten boter erdoor kloppen.
Melk erbij kloppen.
Amandelen en bloem er voorzichtig doormengen.
Amandelextract erbij roeren.
Taartvorm bekleden met taartbodem en er een laag abrikozenconfituur over smeren.
Eiwit opkloppen tot schuim en voorzichtig door de rest van het mengsel spatelen.
Het beslag in de taartvorm gieten en afbakken in 40 min.
Terwijl de taart in de oven staat, kan je de glazuur al maken.
Hiervoor doe je enkele eetlepels bloemsuiker in een glas/tas/kom en doe er beetje bij beetje wat water bij.
LET OP! Bloemsuiker neemt supersnel water op, dus doe er zeker niet teveel bij.
Je kan beter eerst te weinig doen en erna wat bijgieten.
Het mengsel mag vrij stevig zijn, zodat het als een stevig lint van je lepel afloopt.
Laat de taart vervolgens eventjes afkoelen in de vorm, met behulp van 2 roostertjes kan je de taart dan vlot omdraaien om hem uit zijn vorm te krijgen.
Terug omdraaien, zodat bovenkant weer vanboven is en bestrijken met de glazuur.
Dit moet je erop doen als je taart nog warm is, zodat het water kan verdampen.
Dan kan de glazuur stollen, anders blijft hij loperig en kleverig :-)

Laat het smaken!



We hadden geen abrikozen-confituur in huis, dus heb ik er een laagje ananas-confituur onder gedaan.
Ook heeel lekker! :-)
Een receptje voor die confituur zal ik binnenkort ook eens posten, want dat is ne keer iets anders dan aardbeien- of abrikozen-confituur voor op de boterham.

Tip: in plaats van confituur te gebruiken, kan je er ook een laagje rode vruchten onder strooien. Dat heb ik zelf met kerstmis gedaan en was ook wel lekker. Een mooi evenwicht tussen de zoete frangipannevulling en de zure vruchtjes! Zie dan wel dat je eerst een laagje paneermeel strooit over de taartbodem, de vruchtjes gaan veel sap afgeven tijdens het bakken en anders ga je een hele slappe onderkant krijgen. En het is ook nog eens mooi! :-)



Lots of smikkel-love,

Djoelie





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>