donderdag 18 oktober 2012

RECEPT: Peperkoek

Oke, toegegeven, echte peperkoek bakken is een kunst en vooral een werk van lange adem.
Je moet namelijk een voordeeg maken en laten rusten en.....
Vooral de vele handelingen schrikken me af, daarom dat ik op zoek ging naar een simpel recept.
De echte kenners zullen wel een verschil proeven, maar het heeft toch de kruidige en honingsmaak die zo typisch zijn voor peperkoek. Dus voor mij is dit zeker een goede benadering! :-)



Kijk hoe mooi! De korst karameliseert lekker door de parelsuiker.


Serveren en opsmikkelen doe je natuurlijk met een goede laag boter erop! :-)


INGREDIËNTEN:


250g zelfrijzende bloem
100g kandijsuiker
100g honing
1/2 tl gemalen kruidnagel
1/2 tl gemalen nootmuskaat
1/2 tl kaneelpoeder
1tl bakpoeder
250ml sojamelk
wat parelsuiker voor bovenop

Verwarm de oven voor op 175°C.
Doe de bloem in een mengkom en maak er een putje in.
Giet de honing in dit putje en doe de andere droge ingrediënten er rond.
Giet de melk in het kuiltje en klop alles een paar minuten tot je een mooi glad beslag krijgt.
Doe het deeg in een ingevette bakvorm, bestrooi met een handjevol parelsuiker en bak gaar in 1 uur en 30 min of totdat er geen deeg meer plakt aan een breinaald die je in de peperkoek prikt.
Omdat de koek zolang heeft moeten bakken is de buitenkant redelijk hard.
Toen ik hem uit de oven haalde, heb ik hem meteen uit het bakblik gehaald en in aluminium-folie gedraaid.
De korst wordt dan wat zachter en krijgt dan wat van dat lekkere plekkerige zoals die je koopt in de winkel.
Yummie :-)


Tip: Ik heb 4el rozijnen en 75g gehakte amandelnoten onder het deeg gemengd. Je krijgt dan een kruising tussen peperkoek en notenbrood. Heel lekker! :-)
Tip 2: Je kan de 3 kruiden ook vervangen door 3 theelepels speculaaskruiden. Of je kan ook varieren in de kruiden, ik heb nu gemberpoeder gebruikt omdat we geen gemalen kruidnagel in huis hadden.
Tip 3: Dit is voor de fans! Ikzelf lust het absoluut niet, maar mama eet graag geconfijte gember. En aangezien er ook al gemberpoeder in zit, lijkt het haar misschien lekker om stukjes geconfijte gember onder het deeg te mengen.

Laat het smaken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>